Waarom digitale transformatie voor uitgeverijen prioriteit én budget nodig heeft, juist nu
Uitgevers -een enkeling daargelaten- doorstaan uitdagende tijden. Daar waar de ontlezing verder oprukt en vrijetijdsbesteding steeds meer bestaat uit netflixen, social media en surfen op het internet, staat het voortbestaan van de fysieke boekwinkel en het consumentenvertrouwen verder onder druk. De boeken van dit voorjaar zijn door de crisis minder verkocht en een nieuwe lading verse uitgaven, ‘de must-reads’ voor deze zomer dienen zich alweer aan. In een tijd waarin traditionele media verliezen en er sprake is van een groeiende generatie,- en mentaliteitskloof, is de toekomst digitaal. Mediaconsumptie verschuift naar mobiel en maar liefst 74%* van traffic naar webshops is afkomstig van social media (*mediatijd)
Maar wat te doen als uitgever van een briljant boek waar -daar ben je van overtuigd- vele lezers voor zullen zijn. Hoe deze lezers te bereiken?
Marketingafdelingen van grote uitgeverijen worden belast met steeds meer taken en grote budgetten zijn er niet. Daar waar het onderhouden van een hecht netwerk met de pers eerst de grootste prioriteit was, zijn nu andere zaken minstens net zo belangrijk. Het onderhouden van websites, social media, maken van emailnieuwsbrieven, online advertentiecampagnes, booktrailers, videoposts, werkzaamheden die eerder nog niet relevant leken, zijn nu nogal essentieel. Het takenpakket van een commerciële afdeling -en dus de skills die nodig zijn bij medewerkers- verschuift aanzienlijk.
Kennis hebben van online- en email marketing, social media, online advertising, vormgeving en copy/content marketing is steeds belangrijker om een goede campagne mee te ontwikkelen. Maar daar waar men bij de uitgeverijen van tijdschriften al eerder de transitie van print naar digitaal startte, hebben uitgeverijen van boeken nog veel te winnen. Vooral wat betreft het rechtstreeks bereiken van de consument. Ook het op orde krijgen van prioriteiten, planningen en budgetbeheer verdient aandacht. Digitale transformatie vergt een strategie die binnen de organisatie prioriteit én budget krijgt om een succesvolle toekomst te bestendigen. Ik geloof dat B2C marketing hierbij cruciaal is. Mensen (lezers!) willen nog steeds, vermaakt, ontroerd of verrijkt worden met mooie verhalen, en in het rechtstreeks bereiken van deze consumenten ligt veel commerciële potentie besloten.
Enkele stappen:
1.Het nadenken over en beschrijven van een slimme digitale strategie is key. Waarin onderscheidt jouw organisatie/product/titel/fonds zich en voor wie lever je betekenis, toegevoegde waarde, kennis etc. Dus ‘swot till you drop’ en omschrijf concrete doelen, ambities, maak daarvoor een planning
2. Investeer in het opzetten van een goede emailnieuwsbrief met vaste frequentie, bouw aan een relatie met de lezer/consument en het verzamelen van contacten.
3. Segmenteer, hoe smaller je doelgroep, hoe relevanter het contact. Denk hierbij ook in communities die je voor langere tijd kunt onderhouden met interessante content. Vanuit deze groepen kun je door feedback je product of aanbod niet alleen aanbieden maar ook relevanter maken.
4. Ontwikkel een contentstrategie en een contentmarketing kalender zodat je in stabiele frequentie zichtbaar bent met actueel nieuws voor je merk, auteur of titel.
5. Verdeel je content in kleinere stukken en herhaal! Het organisch bereik van de gemiddelde post is klein dus je bent niet snel te veel zichtbaar.
6. Verzamel data, zowel webanalyses als van je social media kanalen. Wie zijn je bezoekers, voor hoe lang, welke posts hebben succes en wat converteert goed, meten = weten en helpt je bij het opzetten van benchmarks voor de toekomst.
Needless to say dat je advertentiemogelijkheden online vaak gerichter en beter meetbaar zijn tegen lagere tarieven dan die van bv printmedia of buitenreclame, het zit hem in de juiste mix.
Benieuwd naar jouw ervaringen met de transitie naar digitaal! melissa@b-strategy.nl
Carolien juni 15, 2020
Ik ben het roerend met je eens! Ziet er goed uit Melissa!